a
ویژگی تصویر

پژوهش متوسطه

مجتمع انرژی برتر

پژوهش

مقدمه:

کیفیت یادگیری وتربیت همه جانبه ی دانش آموزان نیازمند توجه به ابعاد مختلف واجرای مطلوب برنامه ی درسی وتربیتی است. پژوهش وتجارب علمی وعملی دانش آموزان مهم ترین جلوه های اجرای برنامه های درسی در مدرسه به عنوان کانون اصلی تعلیم وتربیت به شمار می آید. این فعالیت­ها باعث خواهد شد دانش آموزان شرایط بهتری برای بروز استعدادهای خود بیابند و براساس علایق، آینده­ی تحصیلی وشغلی خود را رقم بزنند.

طراحی وتدوین برنامه­ی تعلیم وتربیت انعطاف پذیر متناسب با ویژگی­های شخصیتی ومحیطی به منظور شکوفایی استعدادهای خاص و افزایش کارآمدی ومفید بودن آنها ، ایجاد موزه ونمایشگاه علم وفناوری، ایجادتنوع در فرصت های تربیتی برای پاسخ گویی به نیاز های دانش آموزی مورد تاکید می باشد.

تحقق این مهم نیازمند برنامه ریزی دقیق در جهت سامان­دهی پژوهش های دانش­آموزی وبهره گیری حداکثری از ظرفیت ها وفضا­های آموزشی در مدارس است. این برنامه از طریق بهره گیری دبیران از تدریس پژوهش محور وبهره گیری کامل از فضاهای آزمایشگاهی، کارگاهی وکتاب خانه در دروس مختلف حاصل خواهد شد.

اهداف کلی

1-   ارتقای دانش، مهارت ونگرش دانش­آموزان در زمینه پژوهش وشیوه­ی کشف وحل خلاقانه ی مسائل

2-   فرصت آفرینی برای رشد وشکوفایی استعدادها وخلاقیت­های دانش آموزان

3-   کیفیت بخشی به فرآیند یاددهی –یادگیری مبتنی برتدریس پژوهش محور، موقعیت محور و… مطابق با برنامه درس ملی

4-   کاربردی کردن دانش وارتباط دادن آن با نیازهای جامعه و موقعیت های زندگی

5-   توجه ویژه به دستاوردهای علمی و عملی دانش­آموزان برای ورود به میدان رقابت های علمی

6- تنوع بخشی به محیط های یادگیری

اهداف جزئی

اهداف جزئی به 2 بخش تقسیم می­گردند:

  • اهداف درونی
  • اهداف بیرونی

اهداف بیرونی:

  1. حضور در مسابقات و جشنواره­های پژوهشی متناسب با مقطع تحصیلی و رشته پژوهشی:
  2. ابتدایی: جابر ابن حیان، تبیان، پژوهشسراها و …
  3. متوسطه اول: نوجوان خوارزمی، تبیان، پژوهشسراها و …
  4. متوسطه دوم: جوان خوارزمی، تبیان، پژوهشسراها و …
  5. جشنواره­های موضوعی: مشکات، نوجوان سالم، گیاهان دارویی و …
  6. جشنواره­های بین المللی ثبت اختراعات

اهداف درونی:

  1. آموزش کار گروهی و مهارت های تقسیم کار و مسئولیت
  2. ایجاد جاذبه برای فراگیری علوم با انجام عملی کارها
  3. مواجه شدن با فضایی مشابه دنیای واقعی و کاربردی علوم و فنون مختلف
  4. قرار گرفتن دانش آموزان در مسیر کار و کارآفرینی
  5. ایجاد حس اعتماد به نفس
  6. آشنایی عملی با رشته های مختلف تحصیلی
  7. آموزش مهارت ارائه مطالب

کلاس رباتیک و تاثیر آن بر هوش هیجانی

در ابتدا بهتر است تعریفی از هوش هیجانی و اهمیت آن داشته باشیم:

هوش هوش هیجانی به توانایی انسان در درک احساسات خود و دیگران در لحظه و توانایی مدیریت ارتباط گفته می شود.

خوشبختانه سال هاست علم دریافته است که اهمیت هوش هیجانی به مراتب بالاتر از هوش منطقی یا همان IQ است.

در واقع اگر بخواهیم توضیح دهیم فردی با هوش هیجانی بالاتر نسبت به فردی با هوش منطقی IQ بالاتر در جامعه موفق تر خواهد بود، شاید در گذشته تصور می شد افرادی که آیکیو بالاتری دارند قطعا موفق خواهند شد در صورتیکه علم چنین تصوری را رد کرده است.

تاثیر کلاس های رباتیک بر هوش اجتماعی چیست؟

کلاس رباتیک مانند هر علم دیگری تاثیر متفاوتی بر هوش اجتماعی ندارد، اما طرح درس های ارائه شده در کلاس ها به صورت تخصصی بر روی بحث هوش اجتماعی کار کرده است.

طرح درس کلاس های رباتیک توسط متخصصان علم رباتیک و روانشناسی طرح ریزی شده و سعی بر آن شده تا علاوه بر آموزش علم رباتیک دانش پژوهانی کارآمد و موفق در اجتماع پرورش دهد.

در کلاس های رباتیک دانش پژوهان موظفند ربات های ساخته شده خود را برای سایر دانش پژوهان در حین ترم، و برای خانواده ها در پایان ترم، و مقاطع بالاتر حتی برای مسئولان و صاحبنظران توضیح دهند و از کار خود دفاع نمایند.

این مسئله در بالا رفتن قدرت ارائه و دفاع از خود در جامعه نقش بسزایی خواهد داشت.

 

 

پنج دلیل برای لزوم کلاس رباتیک

  1. مهیج بودن کلاس رباتیک برای کودکان و نوجوانان
  2. روشی موثر برای آشناسازی دانش آموزان با فناوری نوین
  3. ارائه مهارت های مفید و لازم برای فعالیت در مشاغل آینده
  4. پرورش ویژگی های خاص کودکان
  5. آشنایی و شناخت یک فناوری پیچیده

 

اما مهم ترین مهارتی که در علم رباتیک میتوان از آن نام برد فعالیت های تیمی می باشد. دانش آموزان در قالب گروه های 3 نفره با همکلاسی ها خود در این مسیر همراه شده و برای ساخت ربات خود همکاری خواهند کرد که این تجربه در سنین پایه باعث آشنایی آنان با چالش های کار تیمی می شود.

دانش آموزان دپارتمان رباتیک در یک برنامه 5 ساله با هدف حضور در مسابقات معتبر جهانی روبوکاپ آزاد، زیر نظر استاد رفیعی و دبیران مجرب کشوری فعالیت خواهند کرد که از ابتدا با مفاهیم پایه رباتیک آشنا شده و پس از گذراندن این دوره میتوانند در قالب تیم های دانش آموزی و دانشجویی برای رقابت با دانش آموزان دیگر کشور های جهان شرکت کنند.

از افتخارات این تیم آموزشی میتوان به موارد زیر اشاره کرد:

 افتخارات جهانی :

کسب سهمیه حضور در مسابقات رباتیک جهانی فیراکاپ ۲۰۱۹ در کشور کره جنوبی

کسب مقام اول قهرمانی مسابقات جهانی فیراکاپ تایوان ۲۰۱۸ در لیگ Wheeled Sport _ U14

کسب مقام سوم مسابقات جهانی فیراکاپ تایوان ۲۰۱۸ در لیگ Mission Impossible _ U14

کسب مقام سوم مسابقات جهانی فیراکاپ تایوان ۲۰۱۸ در لیگ Wheeled Sport _ U19

کسب عنوان Innovation Award در  مسابقات جهانی فیراکاپ تایوان ۲۰۱۸  در رده سنی  U19

حضور در مسابقات ربوکاپ جهانی فیراکاپ کشور تایوان شهر kaohsiung در سال ۲۰۱۷

حضور در مسابقات ربوکاپ جهانی ژاپن_ناگویا  2017

کسب مقام سوم سوپر تیم مسابقات ربوکاپ جهانی 2015 چین در بخش ربات امدادگر الف Rescue_Line_Pri

کسب مقام اول مسابقات ربوکاپ جهانی 2015 چین در بخش Best Presentation

کسب مقام اول individual مسابقات ربوکاپ جهانی 2014 برزیل در بخش ربات امدادگر الف Rescue_A_Pri

کسب مقام اول مسابقات ربوکاپ جهانی 2014 برزیل در بخش Mechanical Design

مقام های کشوری :

کسب مقام اول قهرمانی مسابقات بین المللی فیراکاپ ۲۰۱۹ دانشگاه امیرکبیر در بخش ماموریت غیر ممکن رده سنی U14

کسب مقام دوم نایب قهرمانی مسابقات بین المللی فیراکاپ ۲۰۱۹ دانشگاه امیرکبیر در بخش ماموریت غیر ممکن رده سنی U14

کسب مقام دوم نایب قهرمانی مسابقات بین المللی فیراکاپ ۲۰۱۹ دانشگاه امیرکبیر در بخش ماموریت غیر ممکن رده سنی U19

کسب مقام اول قهرمانی مسابقات بین المللی فیراکاپ ۲۰۱۹ دانشگاه امیرکبیر در بخش ربات Wheeled Sport Robots

کسب مقام دوم نایب قهرمانی مسابقات بین المللی فیراکاپ ۲۰۱۹ دانشگاه امیرکبیر در بخش ربات Wheeled Sport Robots

کسب عنوان برترین ایده در مسابقات بین المللی فیراکاپ ۲۰۱۹ دانشگاه امیرکبیر در بخش موضوع آزاد Demo

کسب مقام سوم مسابقات ربوکاپ آسیا و اقیانوسیه ۲۰۱۸ _ جزیره کیش در لیگ Rescue_Line_Sec

کسب مقتدرانه مقام اول قهرمانی مسابقات بین المللی ایران اپن ۲۰۱۸ در بخش ربات Rescue_Line_ Pri

کسب مقام دوم نایب قهرمانی مسابقات بین المللی ایران اپن ۲۰۱۸ در بخش ربات Rescue_Line_ Sec

کسب مقام اول قهرمانی مسابقات بین المللی فیراکاپ ۲۰۱۸ دانشگاه امیرکبیر در بخش ربات Wheeled Robots Olympics

کسب مقام دوم نایب قهرمانی مسابقات بین المللی فیراکاپ ۲۰۱۸ دانشگاه امیرکبیر در بخش ربات Wheeled Robots Olympics

کسب مقام اول قهرمانی مسابقات بین المللی فیراکاپ ۲۰۱۸ دانشگاه امیرکبیر در بخش ماموریت غیر ممکن رده سنی U14

کسب مقتدرانه مقام اول قهرمانی مسابقات بین المللی ایران اپن ۲۰۱۷ در بخش ربات Rescue_Line_ Pri

کسب مقام دوم نایب قهرمانی مسابقات بین المللی ایران اپن ۲۰۱۶ در بخش ربات Rescue_Line_ Pri

کسب مقام اول قهرمانی مسابقات بین المللی ایران اپن ۲۰۱۵ در بخش ربات Rescue_Line_ Pri

کسب مقام سوم مسابقات بین المللی ایران اپن ۲۰۱۵ در بخش ربات Rescue_Line_Sec

کسب مقام اول قهرمانی مسابقات بین المللی ایران اپن ۲۰۱۴ در بخش ربات Rescue_Line_ Pri

کسب مقام اول در مسابقات کشوری دهمین جشنواره تبیان در بخش ربات مسیریاب (دوره اول متوسطه) ۱۳۹۴

کسب مقام اول در مسابقات کشوری نهمین جشنواره تبیان در بخش ربات مسیریاب ۱۳۹۳

کسب مقام اول برترین سمینار در مسابقات کشوری نهمین جشنواره تبیان در بخش فنی مهندسی ۱۳۹۳

دانش آموزان در دوره رباتیک با 3 علم اصلی دانشگاهی آشنا می شوند.

  • الکترونیک
  • مکانیک
  • کامپیوتر

دوره های آموزشی متناسب با مقطع تحصیلی دانش آموزان به چهار گروه زیر تقسیم گردیده است:

  • دبستان – پایه چهارم تا ششم
  • متوسطه اول – پایه هفتم و هشتم
  • متوسطه دوم – پایه نهم تا دوازدهم

دانش آموزان با سپری کردن دوره مقدماتی با توجه به توانایی های فراگرفته پس از آزمون های ورودی در یکی از شاخه های زیر مشغول به فعالیت می شوند.

  • ماموریت غیر ممکن
  • ربات جنگنده هوشمند
  • ربات ورزشی چرخ دار
  • ربات امداد و مدیریت بحران
  • ربات امداد گر
  • ربات انسان نما
  • هوش مصنوعی
  • پردازش تصویر
  • ربات بازو
  • ربات ۳ کاره
  • ایده تا اختراع
  • ربات های پرنده

دوره های آموزشی با هدف رشد خلاقیت، مهارت و دقت دانش آموزان طراحی گردیده است که منجر به افزایش روحیه کارآفرینی می گردد.