a
ویژگی تصویر

پژوهش دبستان

مجتمع انرژی برتر

پژوهش

موفقيت و توسعه پژوهش در هر جامعه نيازمند گسترش رويکرد پژوهشي( پژوهش مدار ) در آن جامعه است. منظور از رويکرد پژوهشي نگاهي مبتني بر پژوهش نسبت به موضوع هاي مختلف مي باشد. در اين نوع نگاه قبل از اتخاذ هر تصميم مهم به يافته هاي پژوهش هاي قبلي که به موضوع تصميم گيري ارتباط دارد توجه مي شود . به بيان ديگر، در رويکرد پژوهش مدار از يافته هاي پژوهش هاي قبلي براي بهبود وضع موجود استفاده موثري به عمل مي آيد. کساني که در فعاليت هاي خود رويکردي پژوهشي دارند قبل از هرگونه تصميم گيري به مطالعه وضعيت موجود پرداخته و با تجزيه و تحليل مشاهدات خود به بهترين راه حل ها مي انديشند .

هم چنين، آنان تلاش مي کنند تا از نتايج آثار ساير پژوهش گران نيز به نحو شايسته اي استفاده کنند. بنابراين، رويکرد پژوهشي به قشر يا گروه خاصي محدود نشده و زماني منشاء اثر خواهد بود که در سطوح و امور مختلف جامعه تسري يافته باشد.

تعریف مسیر صحیح پژوهش ، هدایت صحیح دانش آموزان، آموزش خوب دیدن و شنیدن، گره زدن پژوهش به کتب درسی و نگاه عمیق به کتابهای درسی، ثبت صحیح مشاهدات، درک معنای واقعی تحقیق، شناخت دقیق محیط اطراف، شناسایی مسیر صحیح تحقیق و پژوهش، توجه به نیاز های اجتماعی و فرهنگی جامعه در تحقیق، از جمله راز های ماندگار یک تحقیق منطقی و اصولی است که می تواند در حل بسیاری از معضلات آموزشی و اجتماعی موثر باشد.

هدف از انجام پروژه، خصوصاً در دوره ابتدايي،‌نمي تواند صرفاً حل يك مسأله و طي مراحل پژوهش باشد. برخي از مهم ترين هدف هاي پژوهش دانش آموزي عبارتند از: يادگيري نحوه ي برخورد با مسائل و حساس بودن به آنچه در محيط وجود دارد و تغييرات مربوط به آن، ممانعت از حدس غير علمي براي حل مسأله و تكيه بر مطالعه و مشاهده ي دقيق و علمي، فراگيري مهارت بهتر زندگي كردن، ارضاي روح جستجوگري و كنجكاوي و بالا بردن اعتماد به نفس، در اين پژوهش ها معلم بايد بيشتر به تفاوت هاي فردي و پايدار كردن آموخته هاي فراگيران توجه كند  .